Városlista
2025. augusztus 8, péntek - László

Hírek

2019. December 24. 18:01, kedd | Külföld
Forrás: Gazda Árpád, az MTI tudósítója jelenti: - illusztráció: mti

Romániában megnyitották az A1-es dél-erdélyi autópálya 21 kilométeres szakaszát

Romániában megnyitották az A1-es dél-erdélyi autópálya 21 kilométeres szakaszát

Romániában súly és sebességkorlátozással megnyitották hétfőn délután az A1-es dél-erdélyi autópálya Marosillye (Ilia) és Holgya (Holdea) közötti 21,1 kilométeres szakaszát

- közölte honlapján a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR).

A pályaszakasz már augusztusban elkészült, de a CNAIR minőségi kifogásokat támasztott, és elutasította a Teloxim Con Srl. - Comsa Sa. - Aldesa Construcciones Sa. - Arcadis Eurometudes Sa spanyol konzorcium által épített szakasz átvételét, majd fel is bontotta a szerződést a kivitelezővel.

A hétfőn átadott pályaszakaszra csak a 7,5 tonnánál könnyebb járművek hajthatnak fel, és csak óránként 80 kilométeres sebességgel haladhatnak a járművek. A marosillyei Maros-hídon és a dobrai felüljárón óránként 60 kilométeres sebességkorlátozást vezettek be.

A közlemény Sorin Scarlat CNAIR-vezérigazgatót idézte, aki szerint a pályaszakasz megnyitására azt követően nyílt lehetőség, hogy elkészültek a szakértői vélemények, amelyek a román állam álláspontját támasztják alá a jogvitában, amelyet a döntőbíróság előtt kell megvívni a kivitelezővel. A korlátozásokat szerinte a biztonságos közlekedés érdekében kellett bevezetni.

Ezzel szemben a romániai infrastruktúrafejlesztéseket monitorozó Pro Infrastructura Egyesület szerint a pályanyitás késése és a korlátozások csupán a CNAIR korábbi téves döntésének az utólagos igazolását szolgálják. A szakértők által alapított egyesület szerint a pályára a kivitelezési gondok ellenére már augusztusban rá lehetett volna engedni a forgalmat, és a problémákat menet közben is lehetett volna orvosolni.

A Csanádpalota-Nagylak határátkelőhelytől Nagyszebenig tartó 330 kilométer hosszú A1-es autópálya két megépült szakasza között jelenleg a Marzsina (Margina) és Hogya közötti 15 kilométeres szakaszon kell letérni a pályáról a régi országútra. Ezen a szakaszon a Pro Infrastructura Egyesület szerint még legalább három évet kell várni a pálya megépítésére.

A hétfőn megnyitott pályaszakasz építése 2013-ban kezdődött, és a munkálatokat 2016 májusáig kellett volna elvégezni. A CNAIR korábbi közlése szerint az útépítési szerződésben áfa nélkül 579,92 millió lejes (40,6 milliárd forint) kivitelezési díjban állapodtak meg a spanyol cégcsoporttal. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió kohéziós alapjából, a fennmaradó részt a román költségvetésből biztosították.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Augusztus 08. 08:04, péntek | Külföld

Izraeli-palesztin - Uniós biztos: az izrael műveletek nagyon hasonlítanak a népirtásra

Izrael műveletei Gázában, az éheztetés, a lakóhely elhagyásának kikényszerítése és a civil lakosság célzott meggyilkolása \"nagyon hasonlítanak\" a népirtáshoz -

2025. Augusztus 08. 07:51, péntek | Külföld

Donald Trump nem köti orosz-ukrán csúcstalálkozóhoz, hogy találkozzon Vlagyimir Putyinnal

Donald Trump amerikai elnök kész találkozni Vlagyimir Putyin orosz elnökkel abban az esetben is, ha az orosz államfő nem tárgyal közvetlenül Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel

2025. Augusztus 07. 08:02, csütörtök | Külföld

Fogadta az amerikai elnök különmegbízottját Vlagyimir Putyin

Fogadta a Fehér Ház különmegbízottját, Steve Witkoffot a Kremlben Vlagyimir Putyin elnök - közölte szerdán az orosz államfő sajtószolgálata.

2025. Augusztus 07. 07:59, csütörtök | Külföld

Csillagászati összegért épít hidat Olaszország Szicíliába

A világ legnagyobb függő szerkezete lesz, 5000 milliárd forintnyi összegbe kerül majd.